Alternativa per Artà torna a presentar al·legacions a la Variant nord d’Artà. Ja en presentaren a l’Estudi previ de reserva viària

Demanen que les carreteres de l’Ermita i la de Cala torta siguin considerades «vies parc» i siguin de titularitat del Consell, i que es tengui en compte la zona de risc d’inundacions de Sa Síquia i es re-naturalitzi aquest torrent

Alternativa per Artà presentà ahir al·legacions a l’Estudi informatiu per a la determinació de la zona de reserva viària de la variant nord d’Artà (clau 15-18.0-EI) i Estudi ambiental estratègic que avalua l’anterior des del punt de vista ambiental estratègic.

Les al·legacions de l’agrupació artanenca d’electors assumeixen la necessitat de la Variant Nord d’Artà, que connectarà la carretera de l’Ermita de Betlem, Ma-3333 amb la carretera de Capdepera en una nova rodona que es construirà entre la rodona de la carretera de Canyamel i la benzinera de Ses Pesqueres. Aquesta variant és necessària per facilitar la circulació de tràfic pesat, sobre tot agrícola-ramader, que actualment té moltes dificultats per accedir a la Ma-3333, i al temps també donarà un accés més còmode a la carretera Capdepera-Palma als vehicles dels barris de Na Carretó i Sa Clota.

La carretera de l’Ermita de Betlem és la via principal d’accés al parc Natural de Llevant (PNL), molt freqüentada per cicloturistes i senderistes, i travessa les zones LIC (Lloc d’Interès Comunitari) i ZEPA (Zona d’Especial Protecció de les Aus) de les Muntanyes d’Artà, espai de la Xarxa Natura 2000 declarat per a la conservació d’hàbitats i espècies prioritaris en virtut de la Directiva Hàbitats; aquests fets no consten ni a la Memòria, entre les «circumstàncies que justifiquen la declaració d’interès general»; ni tampoc a l’Annex 3, Análisis y prognosis del tràfic; tampoc es tenen en compte els animals (sobre tot, aus), que són atropellats dins les zones ZEPA. Per tot això, a l’escrit d’al·legacions es defensa que la velocitat màxima dels vehicles sigui de 30km/h, vies de molt baixa velocitat, per fer compatible la circulació viària amb els respecte a la fauna, els cicloturistes i els vianants.

Igualment, la formació sol·licita que la carretera de Cala Torta-Cala Mitjana i Cala Estreta (Cales Veges d’Artà) que actualment és de titularitat municipal i té unes característiques ambientals i d’ús públic en tot similars a la carretera de l’Ermita, però amb un elevat trànsit de vehicles turístics durant l’estiu, agreujat per un pèssim estat de conservació del paviment en la zona de Cala Mitjana-Cala Estreta, passi també a ser de titularitat del Consell, atès que té un claríssim interès supramunicipal. Aquesta via, a més dóna accés a les instal·lacions d’ABAQUA, com són la depuradora de Ses Pesqueres i la Basa d’Es Recó i a la finca pública de Sa Duaia de Dalt. L’agrupació ecologista recorda a les Al·legacions, que aquesta demanda la se va fer seva el Ple de l’Ajuntament d’Artà, per unanimitat, en sessió ordinària de juliol de 2016 (punt 6è. de l’ordre del dia).

DSC_3130DSC_3169

Ambdues vies estan incloses des de fa anys dins una ruta cicloturista de la Badia d’Alcúdia; totes dues apareixen com a «vies parc» al Pla Territorial de Mallorca (PTM); totes dues són vies d’accés al PNL i més encara a partir de la proposta d’ampliació que acaba de fer pública la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca (CMAAP). Les dues són considerades de vital importància per aconseguir una integració en el territori segons la Memòria del PTM aprovada el 13 de desembre de 2004.viesparcPTMmapaEn el parer de l’agrupació, la Variant Nord no és en absolut una via interurbana (com afirma l’Annex 4), sinó urbana, pel que suposa d’accés fàcil a les zones urbanes de Sa Clota i Na Carretó; motiu de més perquè tingui una limitació, com a via urbana, de molt baixa velocitat, en la línia de pacificació del trànsit que fa anys es desenvolupa als nuclis urbans d’Artà.

La proposta del Consell deixa per un futur sense concretar els carrils reservats per a ciclistes (quan forma part, com s’ha dit, de rutes cicloturistes programades al PTM i la de Badia d’Alcúdia); aquestes es tornen a reclamar les Al·legacions d’Alternativa per Artà, així com a voravies per a vianants segregades de les dels ciclistes.

Una altra de les deficiències detectades és que la via travessa la zona inundable del torrent de Sa Síquia, entre la part baixa del poble i el camp de futbol de Ses Pesqueres (la darrera inundació es va produir el passat 17 de setembre), i aquest torrent de Sa Síquia (actualment encimentat i cobert d’una passarel·la de fusta, no consta com a zona de risc d’inundacions ni a les NN.SS. d’Artà ni tampoc al PTM. Alternativa per Artà demana que es subsani aquesta deficiència, que es tengui en compte al projecte constructiu, i que s’aprofiti l’avinentesa per a «renaturalizar» i ampliar aquest torrent des de la sortida del poble fins a la desembocadura al Torrent des Cocons (o d’Es Millac) i refer el passeig de fusta que actualment cobreix Sa Síquia, millorant la qualitat ambiental de tota la zona inundable i facilitant un millor cabal d’aigua.12

[Imatges d’inundacions a la zona, d’aquesta setmana passada]

Alternativa per Artà sol·licita que la nova Variant Nord respecti aquell actual passeig per a vianants que actualment discorre per damunt Sa Síquia entre el poble i el camp de futbol de Ses Pesqueres, via segura pels atlots que juguen futbol, però també zona de passeig de persones majors

Per últim Alternativa per Artà reitera que tota la documentació tècnica exposada públicament per a al·legacions fins a data de termini d’ahir, dia 19 de setembre, torna a presentar-se pel Consell únicament en castellà, sense versió en català, tal i com estableix la normativa lingüística de la pròpia institució insular. Aquest fet ja va ser assenyalat pels ecologistes d’Artà fa 2 anys, amb ocasió de les al·legacions que presentaren davant l’exposició pública de l’Estudi informatiu per a la determinació de la zona de reserva viària. A pesar d’això, i passats dos anys de govern amb suposada sensibilitat lingüística, no es percep cap canvi en aquest sentit.

Share Button

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>